
af Lars Graff Nielsen, Markedsføringsudvalget.
Allerede da Carsten Rasmussen tiltrådte som landsformand i 2024, betonede han, at Veteranrådgivningens døgntelefon 80608030 udgjorde rygraden i Veteranstøttens indsats for at støtte de veteraner, der får behov for hjælp.
Det har placeret 80608030 centralt i Veteranstøttens arbejde, især nu hvor Veteranrådgivningen har overtaget det tidligere Socialudvalgs opgaver. – Derfor har landsformanden da også opfordret Veteranrådgivningen til at gøre en indsats for at blive mere synlig og udadvendt – og så interessant, at yngre veteraner får lyst til at blive rådgivere, så der indledes et generationsskifte, nu hvor der er gået 25 år.
Som følge af landsformandens opfordring nedsatte Veteranrådgivningen – på et telefonmøde i maj 2024 – et hurtigt arbejdende udvalg, som kaldte sig selv Markedsføringsudvalget. – Problemet var blot, at vi 3 i udvalget vidste en del om telefonrådgivning, men intet som helst om reklame og design. Men det problem løste landsformanden ved at foreslå os at tage kontakt med firmaet GB Grafisk, som udgiver Danmarks Veteraners Blad.
Veteranrådgivningen har netop søsat en omfattende kendskabskampagne for at gøre døgntelefonen 80608030 mere kendt.
Det førte til et meget positivt samarbejde, hvor GB Grafisk hurtigt slog fast, at vi kun kunne gøre os selv mere synlige, hvis vi skabte os vores eget, selvstændige og iøjnefaldende design, som ikke måtte ligne Forsvarets design eller Danmarks Veteraners design. Derefter skulle vi så udarbejde vores eget reklamemateriale i 80608030’s særlige og iøjnefaldende design.
Det lykkedes at skabe det nødvendige idegrundlag i løbet af efteråret. – I november 2024 kunne vi på et telefonmøde præsentere Veteranrådgivningen for et udkast til det nye PR-materiale for 80608030, som først og fremmest omfattede en helt ny hjemmeside www.80608030.dk. – Desuden var der udarbejdet et ideoplæg til et omfattende reklamemateriale, som omfattede: – en kendskabsfolder, – en hvervefolder, – visitkort med QR-kode, – og reklamespots til Facebook og de andre elektroniske medier. – Desuden var der i 80608030-designet også udarbejdet en mødestand med en disk, roll-ups og flag, samt iøjnefaldende caps, T-shirts og nøglesnore til dem, der skal stå i standen.

Veteranrådgivningens telefonmøde i november 2024 godkendte GB Grafisks og Markedsføringsudvalgets oplæg, – og landsformanden var i stand til at sikre de nødvendige midler til reklamekampagnen.
I foråret 2025 udarbejdede vi så hjemmesiden og hele reklamekampagnen i praksis – og læste korrektur og rettede og finpudsede, indtil vi var tilfredse. I maj måned kunne vi så fordele kendskabsfoldere og hvervefoldere og visitkort til Veteranrådgivningens medarbejdere. – Og den 14. juni 2025 – på Folkemødets første dag på Bornholm – havde hjemmesiden www.80608030.dk premiere på internettet.
Det er vores håb, at denne redegørelse for den nye kendskabskampagne for 80608030 giver dig lyst til at følge udviklingen på www.80608030.dk og på de elektroniske medier.
God fornøjelse!