
Fortælling om et opkald på 80608030
I januar 2025 var jeg vagthavende på Veteranrådgivningens telefon, da jeg blev ringet op af en veterankoordinator i Sønderjylland, som havde kontakt med en veteran, der havde brug for en fast kontaktperson/en god kammerat, som han kunne snakke med/en ”buddy”, som kunne holde regelmæssig kontakt med ham.
“Også den form for hjælp kan Veteranrådgivningen tilbyde.”
Veterankoordinatoren spurgte, om det er en opgave, som Veteranrådgivningen kan påtage sig. Det kunne jeg straks bekræfte, for en af Veteranrådgivningens kompetencer er netop at kunne holde regelmæssig kontakt med en nødlidende veteran over lange perioder, – så længe veteranen har behov for det.
Jeg fik derfor oplyst veteranens navn og telefonnummer og kontaktede ham og tilbød ham selv at holde kontakt med ham og ringe til ham regelmæssigt, f.eks. en gang om ugen. Men det var ikke det, veteranen savnede, – det var snarere en god kammerat, han kunne snakke med og evt. møde personligt.
Også den form for hjælp kan Veteranrådgivningen tilbyde, for Veteranrådgivningen er en del af Veteranstøtten under Danmarks Veteraner og har således fast kontakt til Danmarks Veteraners medlemsforeninger over hele landet.
Så jeg bad veteranen om tid til at undersøge mulighederne og sagde, at jeg ville ringe tilbage. Jeg tog så en snak med en af mine rådgivere og fik oplyst flere gode muligheder i Sønderjylland.
Dem kontaktede jeg naturligvis, og allerede den første af dem sagde på stedet ja tak til opgaven og lovede at kontakte veteranen næste dag. Jeg kunne så ringe tilbage til veteranen og fortælle ham, at han næste dag ville blive ringet op af den og den veteran i nærheden.
Og en uge efter kontrollerede jeg så, at de havde fået kontakt med hinanden – og at veteranen var godt tilfreds.